.

HUR MAN BETALAR EN FAKTURA

Att veta hur man betalar en faktura är inte alltid så enkelt som många får det att låta, särskilt inte om du är ung och nyss börjat komma in i vuxenvärlden. Men det är inte heller så lätt för den som är äldre och inte riktigt bekant med att betala saker digitalt. Hursomhelst så kommer vi i den här guiden att hjälpa dig att:

Förstå vad en faktura är

Lära dig hur man betalar en faktura

Ytterligare information som kan vara bra att veta

.

hur man betalar en faktura

Hur betalar man en faktura?

Det är verkligen inte lika svårt som många tror. Men när du får hem pappret så är det en massa text, med en massa olika ord som du aldrig hört förut eller kanske bara har ett hum om vad det betyder så känns det inte särskilt lätt.

Man kan betala fakturan på några olika sätt. Ett av de sätten är det traditionella, alltså att du faktiskt åker in till banken och betalar den där. Dock har denna möjlighet börjat begränsas då världen digitaliseras mer och mer för varje dag.

Hursomhelst, numera är det mer vanligt att man använder en internetbank för att betala sina fakturor.oavsett om fakturan gäller din försäkring, hyra eller mobilabonnemang.

Hur betalar man en faktura på nätet?

Det är inte helt rispat i sten, då det kan variera litegrann beroende på vilken bank du använder. Men processen är ungefär likadan på alla banker. Här är stegen:

Logga in på din internetbank: Du börjar med att du loggar in på din internetbank. Om du inte har något internetbankkonto som bör du börja med att skapa ett sådant konto hos din bank.

Hitta betalningsalternativet: När du loggat in på din internetbank bör du kunna se olika alternativ och funktioner. Leta efter ”Betalningar”, ”Överföringar” eller liknande rubrik. Det kan också finnas en särskild sektion för ”Fakturor” eller ”Räkningar.”

Ange mottagarens uppgifter: Du kommer att behöva ange uppgifter om mottagaren av fakturan. Detta inkluderar mottagarens namn, adress och bankkontonummer. Om det finns en referens eller fakturanummer bör du se till att du också anger detta korrekt.

Ange betalningsbelopp: Ange det exakta beloppet som står på fakturan. Kontrollera noga att du skriver in rätt siffra för att undvika eventuella fel i framtiden.

Välj betalningsmetod: Du kan vanligtvis välja mellan olika betalningsmetoder som banköverföring från ditt konto, användning av kredit- eller betalkort, eller användning av elektroniska betalningstjänster såsom PayPal om din bank stöder sådana tjänster.

Kontrollera och godkänn betalningen: Innan du bekräftar betalningen, se till att ta en stund att dubbelkolla alla uppgifter. Detta inkluderar mottagarens information och betalningsbelopp. Om allt ser korrekt ut, godkänn betalningen och signera ,med BankID..

Bekräftelse: Efter att du har godkänt betalningen kommer du vanligtvis att få en bekräftelse på skärmen. Du kan också få en bekräftelse via e-post eller i din internetbanks meddelandecenter.

Spara kvitto: Spara kvittot eller bekräftelsen som du får för betalningen. Detta kan vara användbart för bokföring och som bevis på att du har gjort betalningen om det skulle uppstå några tvister i framtiden.

Andra sätt att betala faktura på nätet

Utöver att använda din internetbank eller din lokala bank så finns det några andra sätt man kan betala sin faktura på. Dessa sätt innefattar:

  • betala faktura med kontokort
  • betala med kreditkort
  • betala med autogiro
  • betala faktura med Swish

Vad är en faktura?

En faktura är ”ett dokument som innehåller ett betalningskrav”. Den skickas från ett företag till ett annat, eller från ett företag till en privatperson. En faktura innehåller en del detaljer om ditt köp, såsom: vem som skickar den, vem som får den, när den skapades, hur mycket den kostar och vad den handlar om.

Vad är skillnaden på faktura och räkning?

I dagligt tal så är en faktura och en räkning precis samma sak, alltså ett betalkrav på en sak eller tjänst som du har köpt av ett företag. På din faktura (eller räkning) så framgår priset på produkten du köpt. Exempel på saker det kan vara är fakturan för din bilförsäkring.

Hur länge har man på sig att betala en faktura?

Väldigt många tror att man måste betala alla fakturor inom 30 dagar, men sanningen är att det faktiskt inte finns någon lag om det. Det finns faktiskt ingen lag överhuvudtaget som talar om hur lång tid du har på dig att betala fakturan.

Vad säger då lagen? Den säger faktiskt att du måste betala fakturan när säljaren uppmanar om det. Det står i dina fakturapapper hur lång tid du har på dig att betala fakturan.

Saker att tänka på innan du betalar fakturan

Här finns även en del saker som du bör tänka på redan innan du betalar fakturan, då det kan vara svårt att åtgärda vissa saker efter att du redan betalat.

  • Kontrollera din faktura: se till att all information på din faktura stämmer överens med det som du har beställt och att priset på fakturan är korrekt. Står något som inte stämmer så är det viktigt att du bestrider fakturan.
  • Förfallodatum: Som vi nämnde tidigare så är det viktigt att du kontrollerar när betalningen ska skickas in och att du betalar i tid så att du slipper betala onödiga extra kostnader.
  • Tillräckligt med pengar: Det låter väldigt självklart, men se till så att du har tillräckligt med pengar på kortet för att kunna betala.
  • Spara kvittot: Till sist, se till att du sparar kvittot som ett bevis på att du faktiskt har betalat fakturan. Detta kommer att vara väldigt viktigt om det skulle uppstå några problem eller rättstvister längre fram.

Giltig faktura

Vad måste finnas med på en faktura för att den ska vara giltig? Det finns en del krav.

  • Fakturadatum: Fakturadatumet är det datum då den fakturan som du har fått hem skrivits ut och skickats till dig. Även ditt förfallodatum beräknas från fakturadatumet. Fakturadatumet kallas även för utskriftsdatum.
  • Ett unikt löpnummer: Det är krav på att varje faktura ska ha ett unikt löpnummer. Till exempel 2023-1, 2023-2, 2023-3 osv. Det är inte tillåtet att använda endast ett datum då fakturor kan skrivas ut flera gånger per dag. Löpnummer kallas även för fakturanummer.
  • Säljarens namn och adress: Namn och adress till säljaren.
  • Köparens namn och adress: Namn och adress till köparen.
  • Säljarens momsregistreringsnummer: Alla företag i Sverige som är registrerade för moms har ett VAT-nummer (Value Added Tax). I Sverige så är landskoden SE, som står för Sverige. Ett momsregistreringsnummer för enskild firma är alltid SE och sedan personnummret samt 01 i slutet. För aktiebolag är det SE, organisationsnumret och sedan 01 på slutet.
  • En beskrivning av varan eller tjänsten som säljs: En noggrann beskrivning av varan eller tjänsten som du har köpt.
  • Pris: Priset på din faktura måste finnas med i brevet.
  • Momsbelopp: Även momssatsen/momssatserna ska finnas med.
  • Förfallodatum: Och som tidigare nämnt, även förfallodatumet måste finnas med i din faktura.

Många företag som skickar ur fakturor väljer att använda en fakturamall, det underlättar en hel del. Då behöver de bara fylla i informationen och skicka iväg.

Skribent & grundare av FörsäkraMig.se.